Geschiedenis

Dospovo is ontstaan uit een groep studenten die vanuit de studentenvereniging SSR samen volksdansten. Deze groep studenten heeft zich op een gegeven moment losgemaakt van de SSR en is gaan dansen in een zaaltje aan de Poortstraat.

De groep groeide en werd opgesplitst in beginners en gevorderden en vanaf 1982 werd er onder leiding van Claartje Kocken gedanst door twee groepen aan het Domplein, in de school die later de muziekschool zou worden. Bij die gelegenheid werd de naam DOSPOVO bedacht. De naam is een samenstelling van de volgende delen: de letters DO staan voor het DOmplein, de S is afkomstig van de studentenvereniging SSR, de letters PO staan voor POortstraat en de letters VO voor VOlksdansgroep.

Dus: DOmplein SSR POrtstraat VOlksdansgroep.

Op 21 januari 1988 is de vereniging in haar huidige vorm gegoten en officieel een vereniging geworden. Sinds 1998 dansen wij onder leiding van Wijnand Karel.